Algemeen

http://youtu.be/ntHiqum1fiE

Hemmechien schildert niet,  maar zij experimenteert met materiaal,  dat verf heet.En dan echte verf: olie.Alles moet het liefst tijden nat blijven, omdat zij er dan nog met de vingers ín kan werken.En anders bedekt zij het schilderij desnoods met folie.Zelden schildert zij  met het penseel: vaker met doekjes, of met de vingers of met  grote huisschilderkwasten.Spelen,  knoeien,  aanbrengen, weghalen, schrapen en tóch fris houden,  dat vindt  zij haar opdracht.Onderzoeken, welke uitwerkingen de ene kleur op de andere heeft.In hoeverre  is zij fauvist of waarin volgt zij een eigen weg.Het ontbreken van een symbolische inhoud, het losmaken van de kleuren, kenmerkend voor fauvisme, dat is min of meer ook haar stijl.In zoverre is zij fauvist. De schilderkunst van de Blaue Reiter was lyrischer in haar compositie.
Die bewondert ze nog meer.In die hoek zit zij ergens. En dan  is zij zich bewust niet hedendaags  te werken. Als dat allemaal al 100 jaar geleden speelde, is zij niet van deze tijd.  Als  zij  ziet wat men nú doet,  heeft ze grote bewondering voor  de ideeën daar achter. Staal, aluminium en/of oud roest,  dat in kettingen op de grond ligt. Of tot wandelgangen is getransformeerd   (Bilbao 2009).  Of stromen slijmachtig spul,  dat naar beneden glijdt,  om nog maar niet te spreken over de videokunst,  zo prachtig gedaan soms en knap.  (Deventer Bergkerk 2009).  Oude verpakkingsmaterialen,  slordig neergegooid onder een trap:  compositie no.2 wordt het dan genoemd.  En je denkt,  dat je in het magazijn bent beland. (Frankfurt 2009).  Of levende mensen , die in touwen hangen (Kassel 2007):  zij ziet het  allemaal aan in grote verwondering.  En gaat zoveel mogelijk kijken.  

Zelf blijft ze  stug elke dag met verf bezig en dat blijft  ze doen.En heeft soms  de behoefte  om de weg, die ze aflegde, in tekst  bij het schilderij te voegen. Toch is het nooit zo, dat de kwaliteit dan beter wordt begrepen.   ”De geschiedenis van het ontstaan constitueert weliswaar het beeld, maar het beeldende moment zelf blijft een a-historisch en ongrijpbaar fenomeen. Een goed schilderij leeft door zichzelf. Het plaatst ons steeds opnieuw voor een raadselachtig moment, dat dwars door de geschiedenis heen loopt, het moment waarop de verf van de schilder volledig beeld wordt zonder op te houden verf te zijn. Dat moment is in een mooi schilderij altijd actueel ongeacht het feit of het gaat om schilderkunst van nu of vroeger”  citaat: Vos                      

Na de beginperiode is  ze  steeds met betere verfsoorten gaan werken en schildert nu alleen nog maar met de beste verf.(olie)Elke dag dus, zoals gezegd en natuurlijk staan er nu dan ook 500 grote werken in de opslag de één nog boeiender dan de andere.Zelden pakt zij een oud werk om te veranderen.  Soms,  een enkele keer,  eigenlijk meer een opfrissen met eindvernis of een glacering.Als zijzelf ziet:  het is goed zoals het is, geeft dat een voldaan,  tevreden gevoel, vooral tijdens het opruimen van de complete chaos in het atelier, die tijdens het werk is ontstaan.Het is een doel op zich,  er  is een oordeel over de schilderkunst die slechts zichzelf tot doel heeft. Met betrekking tot het fauvisme heeft het een positieve betekenis.Het werk is vaak geheimzinnig, dan weer uitspringendin uitbundigheid,  chaotisch en geredigeerd,   prozaïsch en mystiek tegelijkertijd.  De werken getuigen van de kracht van het materiaalgebruik,  waarbij de voorstelling(minder) belangrijk is.  Ze komen door de verf en de krachtige penseelstreken en techniek uitstekend tot hun recht in een grote lichte ruimte.Als de beschouwer intens kijkt,ziet hij of zij werk vol pulserende vitaliteit en de in lagen opgebouwde ruimtes vertonen inhoudelijke diepgang.Dat wordt gezien en erkend.

Exposities

Zo maken 10 van haar werken deel uit van de Royal African collectie, welke als een soort van reizend museum door Afrika gaat. Doel van de RoyalAfrican stichting is de mensen uit Afrika kennis te laten maken met moderne kunst uit Europa.  De bezoekers wordt inhoudelijk uitgelegd wat kunst inhoudt voor Europa,  de technieken en stijlen.  Na het bezoek aan het museum kan men workshops volgen. De collectie omvat naast werk van Hemmechien  ook werk van o.a.: Corneille,  Karel Appel en Peter Diem. Het project is een groot succes.En in oktober 2011 zijn er weer 10  grote schilderijen naar Mannheim gegaan, waarvan inmiddels één is verkocht.Voor de herfstexpositie aldaar.   Tot maart 2012 In Mannheim bij Galerie Böhner in IT Haus Bettle.

 

De film H. Knip 40 werken (Reuzegroot) bijPicasaweb.google.com heeft veel voorbeelden van grote schilderijen.  

http://picasaweb.google.com/hemmechien.heknip

Bent u geïnteresseerd in Hemmechiens werk, stuur haaar dan een e-mail:

ufkesknip@hetnet.nl